söndag 2 december 2012

Ritvas some-verktyg

Jag valde en mind-map istället för ett löp för att prsesentera de some-verktyg som jag har valt att ta i bruk i min undervisning. En mindre del av dessa verktyg har jag redan börjat använda, men eftersom min tidsresurs är knapp så får de flesta some-verktygen att vänta tills jag har mera tid att ta dem i bruk.

Jag har bäddat in en MindMeister-mind-map nedanför. Anne Rongas tipsade att man kan ha denna tjänst som en applikation i Google Drive. Jag kopplade MindMeister i mitt Google Drive och det är behändigt att använda. Det är mångsidigare att använda än Mind42, anser jag.



Create your own mind maps at MindMeister

4 kommentarer:

  1. Fint,
    Din mindmap kunde vara "kioskpresentationen" under kontaktdagen om du satte in litet info på hur du använder respektive tänster (vad jag menar är, att det är mycket mera än jag tänkte en löpsedel skulle innebära). Idén med löpsedel var att ni skulle tänka på en "inbjudadnde och koncentrerad" löpsedel, men visst kan den ta andra former en den vanliga!

    Jag har själv använt både Mindmeister och Mind42 (Mindmeister också på iPad), och läste med intresse Annes inlägg om Google Drive integrering. Till vår kurs valde jag Mind42 för att det är fritt medan Mindmeister kostar efter 30 dagar.

    - Irmeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irmeli,

      Jag tänkte spela in ett videoklipp där jag har denna mindmap-presentation som grunden och spelar in ljudet tills följande närstudiedag.

      Duger det som en "kioskpresenation"? Detta begrepp är nytt för mig.

      Hälsningar
      Ritva

      Radera
  2. Precis vad jag började tänka, när jag såg mindmappen! Jag började höra din röst med det samma :)

    Jag vet inte, om det finns på riktigt nånting som heter kioskpresentation! Jag tor att jag har hört nånstans att en "fristående" presentation kallas för kioskpresentation, alltså en presentation som rullar utan att du själv måste berätta. Jag tror, att en kombination av mindmap och

    SvaraRadera
  3. ljud inspelat till video kommer att vara ett bra val.

    - Irmeli

    (Jag undrar när jag lär att skriva kommentarerna i något annat pogram och bara klistra dem hit, för att undvika "frys"!)

    SvaraRadera