lördag 8 september 2012

Ritvas första blogg-inlägg

Min bakgrund

Jag arbetar med andra stadiets vuxenstuderande. Bokföring och kalkylering i form av prissättningskalkyler, resultat- och kassabudgeter samt lönsamhetskalkyler hör bl.a. till mina undervisningsområden. Jag undervisar och handleder studerande i sin examensprocess till grundexamen inom företagsekonomi, merkonom och är examensansvarig för yrkesexamen inom ekonomiförvaltning. Jag har sekreterarbakgrund från arbetslivet 1972 – 1994. Som vuxenlärare har jag arbetat i 16 år och är fortfarande nyfiken att lära mig nya arbetssätt.
 
Under åren 2006 – 2009 kompletterade jag mina gamla merkonomstudier till ICT-tradenom, eLearning och multimedia som huvudämne vid Hämeen ammattikorkeakoulu. Intresset av att utveckla distansstudiemöjligheter för vuxna var motorn till dessa studier.
 

Jag som some-människa

Some-erfarenhet har jag ganska litet. Jag har deltagit några some-utbildningar och har haft nöjet att ha Anne Rongas och Pasi Silander som mina handledare. Jag har skapat några ning-sidor tillsammans med merkonomstuderanden. Målsättningen med dessa ning-sidor har närmast varit den att examinanderna kan upprätthålla kontakt med varandra också efter sina studier. På detta sätt  har jag fått erfarenhet av att administrera some-sidor.
 

Mina förväntningar

Jag ser fram emot att få bra idéer samt tips och råd, hur jag kunde använda sociala medier på ett pedogogiskt meningsfullt sätt inom mina egna utbildningsområden och i examinandernas examensprocess.
 

1 kommentar:

  1. Välkommen, Ritva!
    När jag såg ditt namn tyckte jag, att jag har träffat dig tidigare i nån some-happening. Anne kanske är länk mellan oss, som mellan så många andra some intresserade.

    Bra, att du berättar, vad du sysslar med. Jag kom omedelbart att tänka på Helena, som tog lärarstudier i  fjol. Hennes slutprojekt var just en distanskurs i kalkyler ovh budgeting. Kanske vi kan hitta nån synergi där!

    -Irmeli

    SvaraRadera