måndag 15 oktober 2012

Första session i Google Hangout

I kväll hade jag min första Google Hangout -session med Irmeli och Vappu.  Vi var alltså bara tre som deltog. Små tekniska problem hade vi, när vi försökte göra gemensamma anteckningar i ett delat Google Docs -dokument, men vi fick det inte delat.

Nå, vi fortsatte vår gemensamma session genom att diskutera, hur man tar in dokument i Google Docs och Irmeli gav tips att det är bäst att konvertera dokument till Google Docs -format för att lättare kunna jobba med dem gemensamt. Man ser dokumentets format i dess lilla ikon som är före filnamnet. Att man inte behöver spara de ändringar som man gör i Google Docs var nytt för mig. Alla ändringar sparas automatiskt, vad fiffigt. Har man flera dokument, som man hanterar vid en Hangout-session så delas dem automatiskt i Google Drive med Hangout-deltagare.

Vi kom överens om att Vappu skulle presentera Google Docs under vår följande närstudiedag i Arcada och jag skulle presentera funderingar omkring användning av ljudfiler i undervisningen.

Google Hangout och att göra gemensamma anteckningar under sessionen måste jag träna mera. Det kunde vara ett sätt att aktivera vuxenstuderande i sina studier.

Det var en givande och intressant kväll. Tack Irmeli och Vappu för sällskapet!

Google-rundtur

Denna rundtur i Google-tjänster har tagit litet längre tid än vad jag trodde. Jag upptäckte nämligen att det finns ett oerhört antal olika tjänster till förfogande.

Nya saker som jag testade under denna rundtur var Google Drive, där man har möjlighet att spara olika typer av filer och sedan dela dem så, att flera användare kan jobba med en och samma fil. Jag installerade ett fritt program Microsoft Office Nexus, som ger möjligheten av att formattera det gemensamma dokumentet effektivt.

Jag stiftade bekantskap med Google Hangout och hittade ett par bra instruktioner i dess användning, som finns här nedan.

En Hangout-video på engelska.

En länk till Googles svenska Hangout-instruktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar