söndag 14 oktober 2012

Rundtur i Google-tjänster

Denna rundtur i Google-tjänster har tagit litet längre tid än vad jag trodde. Jag upptäckte nämligen att det finns ett oerhört antal olika tjänster till förfogande.

Nya saker som jag testade under denna rundtur var Google Drive, där man har möjlighet att spara olika typer av filer och sedan dela dem så, att flera användare kan jobba med en och samma fil. Jag installerade ett fritt program Microsoft Office Nexus, som ger möjligheten av att formattera det gemensamma dokumentet effektivt.

Jag stiftade bekantskap med Google Hangout och hittade ett par bra instruktioner i dess användning, som finns här nedan.

En Hangout-video på engelska.


En länk till Googles svenska Hangout-instruktion.

3 kommentarer:

  1. Hej,
    jag kommenterade din Rundtur-dokument i Google-drive. Fick du nån automatisk medelande om det till gmail? Bra, att du påminde, att man måste installera plugin för att kunna använda Hangout! Jag talade om det under kontaktdagen, men glömde helt att påminna folk, som kommer till Hangout imorgon! Dumma, dumma jag!

    No, om det inte lyckas i morgon, har vi fortfarande en och en halv månad på oss!

    Vi ses imorgon!

    - Irmeli

    SvaraRadera
  2. Hej Irmeli,

    Tack för Din kommentar i Google Drive.Det var ett jätte bra tips, eftersom jag upplevde det litet komplicerat att installera MS Office Nexus varje gång, när jag ville göra ändringar i dokumentet. Förstod jag rätt, att om man har importerat filen i Google Docs -format, så behöver man inte Nexus?

    Jo, jag fick ett epost-meddelande i mitt Gmail angående Din kommentar.

    Tills imorgon!

    Ritva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig använt MS Office Nexus, men har redigerat massor med Google dokument. Så svaret är: om du har dina dokument i Google-dokument format behöver du ingenting extra för att redigera dom. (ärligt talat: jag visste inte om någon Nexus!)

      -Irmeli

      Radera