lördag 13 oktober 2012

Google-tjänster

Google-konto har jag haft ganska länge, men jag måste erkänna att jag inte hade riktigt en klar bild av Googles olika tjänster, som jag nu upptäckte att är så otroligt många. Gmail, Google docs, Google kalender och Google Maps har varit bekanta för mig från förut, men Blogger och Google+ har jag lärt mig att känna till först nu under hösten 2012. Google Hangout skall jag pröva nu på måndag. Det blir verkligen spännande att se, hur det fungerar. Jag har tidigare deltagit WebEx- och TinyChat-sessioner och misstänker att huvudprinciperna är ganska långt lika. Google Hangout skulle jag kunna tänka mig att kunde vara ett verktyg i handledningen på distans.

Anne Rongas och Kaisa Honkonen-Ratinen har gjort en tydlig presentation av Google-tjänsters helhet på finska. Här finns en länk till presentationen, eftersom jag inte hittade den i Slideshare.

1 kommentar:

  1. Hej,
    det kan hända, att du redan har märkt, att i marginalen på Sociala medier i vuxenutbildningen finns en länk till
    Avo-hanke instruktioner. Därifrån kan du hitta Annes och Kaisas presentation på Google tjänster och en massa andra tjänster.

    Dom valde i projekten att dela alting genom Google dokument i stället för Slideshare. En motivation (tror jag) är, att sådana här presentationer blir fort gamla (föra året gjorde jag om alla mina Google instruktioner tre gånger, när dom ändrade hela tiden utseende, menyer osv.). När materialet är i Google-dokument, och Anne har gett några av oss andra också redigerings rättigheter, blir de förhoppningsvis så, att när vi använder material i våra kurser och märker, att nånting har ändrat, kan vi redigera med det samma. På det sättet är det många ögonpar, som ser och tar delat ansvar.

    En annan sak
    Jag har inte listat ut, vad man skall kunna i Audioboo för att få prenikan, men när du känner, att du kan tillräckligt: Audioboo prenika är nu också tillgänglig i kursbloggen :)

    - Irmeli

    SvaraRadera